|
 |
| Fjordhest.net - Forum for fjordhestvenner |
 |
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Nnora

Ble Medlem: 13 Jul 2010 Innlegg: 17
|
Skrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 22:45 Tittel: Fjordhest eller Fjording?? |
|
|
Noe jeg har lurt på lenge nå er: Heter det Fjordhest eller Fjording? Rasen heter vel på papiret Norsk Fjordhest(?), men de fleste kaller det Fjording.
Det interessante er however at de fleste som har rasen selv og/eller som er i miljøet, dette inkludert de fleste her inne, bruker i all hovedsak Fjordhest og ikke Fjording. Jeg sa selv Fjording, inntill jeg kjøpte min egen for ett år siden, nå går det mest i Fjordhest.
Spørsmålet mitt er altså er det valgfritt om man vil si Fjordhest eller Fjording? Eller er det korrekte Fjordhest? Og Fjording mer et kallenavn? Dølehesten blir jo hele tiden feilaktig kalt DølAhest, og Døl for kort. Jeg lurer på om det ikke ble så vanlig og si Dølehest med "a" at det faktisk ble godkjent offisielt. Og ikke for og nevne Lyngshest/Norlandshest.
Hva er det med disse norske rasene? Klarer vi ikke og bestemme oss for bare ett navn? Jaja, som min mor sier, kjært barn har mange navn
Og hva er forresten "Dansk Fjordhest" ser flere og flere annonser med det, og må innrømme at det knyter seg litt i magen for meg. For er ikke Fjordhesten så norsk som du får det? Selveste nasjonalrasen er jo en urnorsk rase og symboliserer nettopp NORGE. Jeg vet at Fjordhesten er blitt populær i andre land(og dette er flott for rasen), men får de ta rasen og putte på Dansk fordi den er oppdrettet der? Eller er De Danske en slags egen type? Blandet med noe? De ser jo mer ut som Sportsponnier mange av dem, og skal innrømme at det er utrolig mange flotte derfra og som ikke minst blir brukbare ridehester.
Btw: Vet ikke om dette er rett sted, er ny Flytt gjerne på den om dette ikke hører hjemme her. |
|
| Til Toppen |
|
Lisbeth Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005 Innlegg: 1864 Bosted: Tranby
|
Skrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 23:54 Tittel: |
|
|
Heisann, og velkommen hit
Rasens offisielle navn i henhold til Norsk Hestesenter er Fjordhest. Men kjært barn har mange navn, så fjording er vel like mye brukt. Og flere kallenavn er brukt, nordfjording, nordbagge osv. Personlig bruker jeg fjordhest mest, men sier fjording ganske ofte også.
Dansk, svensk, tysk, amerikansk fjordhest etc er ikke en egen rasestandard/rase. De er fortsatt fjordhester av samme norske rase som våre, men står i det aktuelle landet, er mest sannsynlig født og oppvokst i det, og har antageligvis også aner bakover i stamtavlen som ikke er norskregistrerte fjordhester. Men går man lengre bakover er det norske fjordhester der, som er eksportert til andre land f.eks.
Fjordhestene i andre land er i stor grad like renraset som i Norge, men flere er avlet på litt anderledes preg og type enn vi liker og er vant med. Grunnen er bl.a. fordi Norge ikke har vært flinke nok til å sende med en "bruksanvisning" når vi eksporterer hester Altså ble det eksportert mye fjordhester for endel år tilbake, også avlet folk slik de synes den skulle være, og lagde sin egen rasetype i mangel på en offisiell en de visste om. Dette har blitt kraftig forbedret de siste år, man samarbeider mer internasjonalt, og forsøker å få den "norske" fjordhesten mer og mer implementert i andre rasestandarder, utstillingsdommere hospiterer i Norge osv.
Det er jo ikke slik at vi kan importere islandshester, friesere osv og lage vår egen versjon av de slik vi vil de skal se ut. Man må følge den rasestandarden som moderlandet fører. Men hadde vi hatt en haug med friesere, men slet med å få tak i en enhetlig rasestandard på hesten, hadde vi sikkert begynt å lage en selv vi også. Det har til en viss grad skjedd med fjordhesten, men som sagt er det gjort en stor jobb for å rette opp i dette, samarbeidet mellom en rekke land er godt med tanke på uniform fjordhestavl. Det er også opprettet en egen organisasjon som heter Fjordhorse International, som skal styrke dette internasjonale samarbeidet. Så jeg synes det er veldig positivt at fjordhesten er utbredt og populær i mange land, så lenge den fortsetter å se ut som en fjordhest som faller innenfor den norske modellen. |
|
| Til Toppen |
|
Nnora

|
Skrevet: Onsdag 14 Juli 2010 - 16:13 Tittel: |
|
|
Takk Det var veldig oppklarende! |
|
| Til Toppen |
|
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006 Innlegg: 990 Bosted: Ås/Bærum
|
Skrevet: Torsdag 22 Juli 2010 - 7:53 Tittel: Re: Fjordhest eller Fjording?? |
|
|
| Nnora skrev: |
Og hva er forresten "Dansk Fjordhest" ser flere og flere annonser med det, og må innrømme at det knyter seg litt i magen for meg. |
Enig...
Dansk fjordhest blir for meg galt å skrive, selv om den er aldri så mye kjøpt i Danmark, så er den Norsk Fjordhest av rase. Å skrive danskfødt fjordhest er derimot mer riktig. _________________ Mvh
Katrine og Hovman - ikke gul, men ganske så kul allikevel  |
|
| Til Toppen |
|
Nnora

|
Skrevet: Torsdag 22 Juli 2010 - 10:59 Tittel: |
|
|
| Helt enig i den! |
|
| Til Toppen |
|
marrun

Ble Medlem: 22 Feb 2007 Innlegg: 248 Bosted: Lom
|
Skrevet: Torsdag 22 Juli 2010 - 18:12 Tittel: |
|
|
Trur det kjem an på kvar i landet ein er frå. Her i Gudbrandsdalen er det mest vanleg å seia fjording (eller fjoling som det vert på dialekt)  _________________ Marit |
|
| Til Toppen |
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
 |
 |