| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Anine
Ble Medlem: 18 Mar 2009 Innlegg: 41 Bosted: Aurskog, Akershus
|
Skrevet: Mandag 28 Juni 2010 - 16:59 Tittel: Ønsker å begynne med avl |
|
|
Men det er jo så mye å tenke på..
Håper noen av dere her inne som driver med avl av fjording kan hjelpe meg på vei.
Jeg er voksen gårdskjærring ( ) med god plass ute; stor luftegård med skur og direkte mulighet til å komme inn i sauefjøset (plass på 10mx6m) og to utebokser i tillegg. Ridebane på vei..
Er alene om hesteinteressen på gården, men har holdt på siden jeg var 9.
Har nå ei søt hoppe på 4 år som jeg håper å få premiert så fort hun er innkjørt.
Har vært med på både kalvinger og lamminger, men ingen følling.
Kunne tenkt meg hvertfall ei hoppe til, kanskje to.
Kjøp av nye hopper; ferdig premiert, unghest, ei som allerde har gitt avkom, hva anbefaller du?
Hva må man tenke på av utgifter? Og annet?
All info av interesse! Ønsker å drive lite, men desto mer seriøst |
|
| Til Toppen |
|
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006 Innlegg: 2158
|
Skrevet: Lørdag 10 Juli 2010 - 14:37 Tittel: |
|
|
Hadde kanskje trodd du fikk svar av noen med litt mer avlserfaring enn meg. Du bør satse på hopper med god, gjerne litt interessant avstamning. Om du skal ha yngre hopper eller satse på eldre som allerede har avlet en del avhenger vel av hvor mye du satser på å bruke dem også. Men det er stadig gode hopper til salgs; jeg ville fulgt med litt i markedet og kjøpt et par jeg hadde lyst på. Så må en jo velge hingst som passer til hoppa, som er sterk der hoppa evt har svake sider, og som har egenskaper en etterstreber.
Utgifter: Vanlig foring, pluss oppdrett til drektige hopper som trenger det og unghest. Forsikringer og vaksinasjoner, hovpleie. Utgifter til bedekking, drektighetskontroll, registrering. Og så kommer det jo an på om du satser på å selge føll, unghest eller beholde hestene til de er ferdig innridd/ innkjørt. Dersom du ikke tar den jobben selv må du beregne å bruke penger til det.
Uansett: Det blir ikke butikk av dette - fjordhestavl er noe en gjør fordi det er moro og interessant. Lykke til - og så får vi høre hvordan det går hos deg etterhvert. _________________ Lise |
|
| Til Toppen |
|
Anine
|
Skrevet: Søndag 11 Juli 2010 - 7:53 Tittel: |
|
|
Ja, hadde håpet på bedre respons...
Tanken var nok ikke så mye å tjene penger, som å gjøre noe jeg virkelig liker
Å drive med hesteavl har alltid vært den store drømmen! Men du får hvertfall ha takk for svar
Mvh Anine |
|
| Til Toppen |
|
Vilde Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006 Innlegg: 3284 Bosted: Enebakkneset
|
Skrevet: Søndag 11 Juli 2010 - 20:38 Tittel: |
|
|
Jeg har også et håp om å drive litt med avl i fremtiden. Foreløpig har jeg ei åringshoppe, men hvem vet hva fremtiden bringer. Hun skal i alle fall bedekkes når hun er 3. Har ikke så mange råd å komme med egentlig, det viktigste er kanskje å vite hva man selv ønsker. Sikkert lurt å ha gode hopper/hopper som har vist seg å avle bra, for markedet for salg av unghest er vel ikke akkurat til å hoppe i taket av. Da gjelder det å ha et godt produkt å selge. Men hadde jo vært kjempemorsomt om du ville satse litt, vi bort jo ikke så langt fra hverandre (alt er relativt her på landsbygda) og det er jo morsomt å være flere som driver med det samme. _________________ http://trallala.blogg.no |
|
| Til Toppen |
|
Lise

Ble Medlem: 08 Mar 2006 Innlegg: 2158
|
Skrevet: Mandag 12 Juli 2010 - 14:33 Tittel: |
|
|
Veldig fornuftig å tenke bedekking når hun blir tre, Vilde. Da kan du kjøre henne inn på vinteren før, og så får hun et modningsår før hun skal brukes mer. _________________ Lise |
|
| Til Toppen |
|
AnneK
Ble Medlem: 09 Mar 2006 Innlegg: 111 Bosted: Nordfjordeid
|
Skrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 12:50 Tittel: |
|
|
Så utrulig kjekt å lese om nokon som har LYST og mulighet til å begynne med avl av fjordhest! I disse tider er det så mykje negativt fokus på at marknaden er så dårleg (og det er han jo) - desto kjekkare å sjå sånne innlegg her
Dersom ein har kompetanse til det, plass og høve til det - er det flott om ein kan trene fram unghestane sjølv slik at ein kan selje dei som meir eller mindre ferdige bruksdyr når dei er rundt 5 år. Det er lenge å stå og halde på unghestane, så det kjem jo an på fleire ting, ikkje minst om ein har høve til å ta kostnadene undervegs, men det er veldig moro å selje ferdige produkt som en til og med har avla sjølv. Då kjenner ein heile historia til hesten og det er veldig betryggande for kjøpar også. Det går jo også an å kjøpe utdanninga til hesten av andre, men då blir det fort veldig dyrt og ein god brukshest må jo vere i jamn trening over tid skal han bli allsidig og trygg.
Har også lyst til å avle meir med tida, har muligheten til det plassmessig heime, men problemet pr i dag er kapasiteten pga familie og jobb. Likevel ein framtidstanke. Kunne vere moro å ha kontakt med "småskalaavlarar" (det er vel mest av slike i dette landet når eg tenkjer etter). Veldig motiverande å dele erfaringar, idear og tips, og flott å ha kontakt med likesinna som tenkjer i same baner. _________________ Anne-K
- alt for fjordhesten -
Sist endret av AnneK den Tirsdag 13 Juli 2010 - 14:15, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
AnneK
|
Skrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 12:54 Tittel: |
|
|
Ein ting til - viss ein vil kome raskt i gang er det jo mest praktisk å rådføre seg med nokon ein har tillit til som kan hjelpe til å finne kvalitetsdyr (eller som kanskje kjenner til oppdrettarar med gode hestar) og finne ei allereie drektig hoppe som har god stamme og helst god bedømming frå utstilling. Men ein må vel rekne med å betale ein del for ei drektig hoppe av god stamme - og mange hoppeeigarar som har kvalitetsdyr er så kry av dei og glade i dei at dei ofte ikkje er til sals  _________________ Anne-K
- alt for fjordhesten - |
|
| Til Toppen |
|
maritparitogdegule

Ble Medlem: 01 Mar 2006 Innlegg: 551 Bosted: Steinsholt
|
Skrevet: Tirsdag 13 Juli 2010 - 16:08 Tittel: |
|
|
| AnneK skrev: | - og mange hoppeeigarar som har kvalitetsdyr er så kry av dei og glade i dei at dei ofte ikkje er til sals  |
Der traff du spikeren på hodet!
Det er ikke lett dette med å ha skikkelig fjordhestdilla og avlsinteressen i tillegg. Hvordan skal man liksom klare å kvitte seg med sånne som det her..
 _________________ Marit-Fjordhest-Frelst  |
|
| Til Toppen |
|
Anine
|
Skrevet: Onsdag 14 Juli 2010 - 16:26 Tittel: |
|
|
Ja, salg kan være vanskelig med sånne søte små hoppende rundt omkring
Å trene opp selv, og selge ferdig innridd og innkjørt må jo være drømmen! Er heldig, og har en berider i gangavstand. Så, om ikke annet, er ikke hjelpen langt unna.
Er ikke så heldig å kjenne noen andre som driver med fjording generellt, eller fjordingavl. Men veldig morsomt å få innput her!! |
|
| Til Toppen |
|
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006 Innlegg: 891 Bosted: telemark
|
Skrevet: Søndag 18 Juli 2010 - 17:25 Tittel: |
|
|
Det er nok lurt å sjekke ut såpass grundig som du gjør nå, før du setter i gang med noe. Det er ikke akkurat noe man tjener penger på dette - men det er utrolig hyggelig!!! Jeg har per i dag 5 fjoringer selv - hvorav en er født i våres. Han er selvsagt verdens skjønneste - og skulle gjerne beholdt han. Men da blir det mange hester som skal ha for og ikke minst STELL - så han og evt moren skal nok finne nye hjem.... litt vondt i magen når jeg tenker på det - men det er en del av ansvaret ved å ha dyr - vite begrensningene sine - så slipper man å ha evig dårlig samvittighet for at man ikke strekker til. Skal du i gang med avl, kan jeg jo alltids nevne at hoppa er rødblakk.....hint hint
Lykke til med prosjektet ditt - håper du kommer igang - vi trenger flere fjordinger, bare ikke alle i hesteverden som har skjønt det enda  _________________ benedicte og Naust Fiola |
|
| Til Toppen |
|
AnneK
|
Skrevet: Tirsdag 20 Juli 2010 - 21:56 Tittel: |
|
|
Kva heiter hoppa - og kan du seie litt om stammen? Vart berre litt nysgjerrig  _________________ Anne-K
- alt for fjordhesten - |
|
| Til Toppen |
|
fiola

Ble Medlem: 13 Nov 2006 Innlegg: 891 Bosted: telemark
|
Skrevet: Søndag 25 Juli 2010 - 22:35 Tittel: |
|
|
Har sendt deg PM  _________________ benedicte og Naust Fiola |
|
| Til Toppen |
|
Anine
|
|
| Til Toppen |
|
E.Rabalder

Ble Medlem: 30 Okt 2008 Innlegg: 196 Bosted: Lesja
|
Skrevet: Mandag 16 August 2010 - 18:04 Tittel: |
|
|
Masse spennende lesing her Jeg har også tenkt å begynne å avle litt, har ei hoppe på to år nå, etter Ronnjo og Børjublakka, og hun fikk sløyfe på unghest utstillinga i år, så håper at hun kan være den første jeg bedekker. Skal kjøre henne inn nå i høst, og stille henne igjenn neste år, blir hun bra premiert så skal hun bedekkes nesteår. Har lyst å bruke grå hingst, men har enda ikke funnet noen jeg er 100% fornøyd med Er vel lov å være kresen eller?? Forslag mottas gjerne, lykke til på veien til dere andre som også er i startfase i avlen, spennende er det værtfall!! _________________ Kjøpte meg fjording i sommer, konverterte fra fullblods, og STORTRIVES!!!! |
|
| Til Toppen |
|
Gitmid

Ble Medlem: 17 Mar 2006 Innlegg: 574 Bosted: Breim
|
Skrevet: Tirsdag 17 August 2010 - 7:52 Tittel: |
|
|
Vil bare kommentere denne litt kjapt
Denne hoppa har både Fjølestaen og Sæthersblakken (u. lindi) i slekta si og som eiger av ei hoppe som har Fjølestaen til far og Lindi til bestemor så må eg si at det er ofte vanskelig å finne hingster som passer! Fjølestaen er en lekker smekker hingst men går desverre igjen ofte i stamtavlene. synes vertfall jeg!
Nå ville jeg ikke bytta merra mi mot noen andre men det er noe å tenke på hvis du vil avle aktivt.
Kanskje finne ei som har en litt skjelden stamme, der ikke det er de aller aller mest populære hingstene som går igjen?
Jeg kombinerer avl med bruk og har kun 2 avkom etter Sæthres Lone, hun er 7 år nå, så da bruker jeg heller tid på å finne riktig hingst når jeg selv vertfall føler at der er få å velge mellom!
Lykke til ! er spennende med avl!
merra du linker til er nå flott uansett! |
|
| Til Toppen |
|
|