Logg InnBrukernavnPassord
Logg meg på automatisk hver gang    
Bli Medlem
Bli Medlem
Sjekk private meldinger
Sjekk private meldinger
Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Stammer og stamtavler

Start Nytt Tema   Svar på Tema
Stamtavla på nett er 'umulig' å finne?! Gå til side 1, 2  Neste
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
siviis

Ble Medlem: 28 Jul 2010

InnleggSkrevet: Onsdag 28 Juli 2010 - 17:34    Tittel: Stamtavla på nett er 'umulig' å finne?! Svar med Sitat

Det er så vanskelig å finne stamtavla på nett.. det er nesten som at den ikke finnes sånn jeg har lett. det er jo så vanskelig når det ikke gjikk å låne linken til de som allerede har sendt svar på dette forumet osv... Jeg lurer på en hest som heter Emil fra Torvikbukt, f. 1993, 16 mai =)
+
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
KatrineH

Ble Medlem: 27 Mar 2006

InnleggSkrevet: Onsdag 28 Juli 2010 - 17:36    Tittel: Svar med Sitat

gå på nhest.no
Der er det mulig å søke opp stamtavle. Veldig enkelt, jeg fant hesten din med en gang.
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006

InnleggSkrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 10:47    Tittel: Svar med Sitat

her er ein snarveg : http://sport.rikstoto.no/?modus=2
siviis

Ble Medlem: 28 Jul 2010

InnleggSkrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 11:32    Tittel: Svar med Sitat

KatrineH skrev:
gå på nhest.no
Der er det mulig å søke opp stamtavle. Veldig enkelt, jeg fant hesten din med en gang.

Jeg klarer ikke å finne ham :S Hvordan gjorde du det? :O =D
Til Toppen
KatrineH

InnleggSkrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 12:08    Tittel: Svar med Sitat

Gå til www.nhest.no
Langt opp til venstre i skjermen står det "stamboka på nett", og du kan skrive et hestenavn inn i en rute. Skriv Emil, og trykk på "søk i stamboka".
Da får du opp en liste med hester som heter Emil. Da er du kommet til samme side som den Kjellfrid linker til, bare en nyere versjon som inkluderer flere hesteraser enn N/L, døl og fjordhest.

Det kommer opp flere hester som heter Emil, og flere fjordinger, men fant en der med fødselsdatoen som du oppga, så antar det er den du leter etter.

Kunne sikkert linket for deg, men greit å lære seg å finne det selv Wink
KatrineH

InnleggSkrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 12:09    Tittel: Svar med Sitat

Ok, klikket inn på hesten nå, og ser den er "uten rase" og heller ikke har stamtavle.

Antar hesten har hvitt pass da? Da er nok stamtavlen vanskeligere (umulig?) å finne...
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 12:01    Tittel: Svar med Sitat

Emil er ikke registrert, han er e. Sondre u. Nikla. Begge foreldrene hans er registrert, og far er kåret, men Emil ble unnfanget mens mor og far begge var toåringer. så selv om tidligere eier forsøkte iherdig å få ham registrert var det ikke sjans.
Lucinda
Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 14:44    Tittel: Svar med Sitat

sjobeng skrev:
Emil er ikke registrert, han er e. Sondre u. Nikla. Begge foreldrene hans er registrert, og far er kåret, men Emil ble unnfanget mens mor og far begge var toåringer. så selv om tidligere eier forsøkte iherdig å få ham registrert var det ikke sjans.

Dersom begge foreldrene er reistrerte og far er kåra så går det vel å få blått pass da? (Usikker på reglane for blått pass).

Dersom den kan få blått pass kan den starte NM.
aaseravn

Ble Medlem: 16 Okt 2006

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 14:46    Tittel: Svar med Sitat

Slike uhell kunne jo fått halvvegs godkjenning, altså blått pass, etter mi meining!

Dei avkoma feilar jo ingenting på "genene" i og med at begge foreldra er registrerte som fjordhestar og far kåra. Med blått pass kunne NM deltaking vore mogleg.

Er jo ynskjeleg med flest mogleg registrerte fjordhestar og då burde blått pass absolutt vore eit greitt alternativ i tilfelle som dette:-)
sjobeng

Ble Medlem: 16 Mar 2006

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 16:05    Tittel: Svar med Sitat

ja, det burde jo ikke være umulig å få blått pass, men jeg tror vel gjerne ikke vi hadde blåe pass i den tid? Emil ble kastrert som femåring, så regner ikke med det har vært gjort noe forsøk på registering etter det. tror nok hovedårsak til ønsket var å kunne registrerer føllene som finnes etter ham via den tidligere regelen med egen hingst på egen hoppe.

tror ikke mor til Emil har hatt noen flere føll, men så lenge hun lever enda, burde det jo ikke være store problemet og skaffe en hårprøve.
åsa.alver

Ble Medlem: 27 Jan 2010

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 17:15    Tittel: Svar med Sitat

Reglane for blått pass er at far skal vera kåra mens mor er uregistrert.
Men min ukåra hingst klarte ved eitt uhell som toåring å sette føl på ei registrert hoppe, og avkommet har fått blått pass. Kan ikkje heilt forstå korleis det har skjedd, men etter mi meining tykkjer eg det er rett da føllet er 100% reinrasa.
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 19:31    Tittel: Svar med Sitat

Er ikke hingsten kåret i bedekningsøyeblikket, så har jeg forstått det slik at avkommet får hvitt pass. Om det stemmer, så kan ikke Emil få hvitt pass.
Men om åsa.alver har fått det til, så skader det jo ikke å ta kontakt med Starum å høre?

Slik jeg har forstått det er blått pass kun for de med uregistrert mor, men med kåra far. Jeg tenker at det er for å få med avkommene av alle de hoppene som desverre ikke er registrert. Etter fem generasjer (om jeg husker riktig) med blått pass, så får de rødt pass, da har den bevist at den er ren rase.
Om man kan få blått pass på avkom etter ukåra hingst er det jo "bare" for folk å bedekke i vei, og få blått pass og startrett på NM... Og det er jo ikke så positivt (i mine øyne).
aaseravn

Ble Medlem: 16 Okt 2006

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 21:06    Tittel: Svar med Sitat

Kan aldri tenke meg at folk er så tåpelege at dei berre "bedekker i vei" med ukåra hingst ol.for å få avkom til NM!!!

Poenget mitt var at om uhell skulle skje, og gjer der jo faktisk av og til, burde regelverket vera litt fleksibelt i tilfelle som det ovanfor. Når begge foreldra er registrerte og faren har blitt godkjent i ettertid er jo ikkje hesten "mindre fjordhest" enn dei som startar NM.
Eg nektar å tru at nokon ville finna på å spekulera bruk av ukåra hingst for at dei så skal selgja følet til nokon som vil til NM. Bittitt slingsringsmonn kan der gjerne vera i eit regelverk. Som der vart sagt før i verda: Ingen regel utan unnatak..
KatrineH

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 21:23    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Kan aldri tenke meg at folk er så tåpelege at dei berre "bedekker i vei" med ukåra hingst ol.for å få avkom til NM!!!

Å, det finnes nå mange tåpelige folk her i verden, så hvorfor ikke?
Men, det var en grunn til at jeg skrev "bare" foran... Jeg -håper- folk ikke er så tåpelige!

Altså, jeg tror (og jeg vet jeg ikke er alene) at fristelsen for å snikbruke f.eks Harams Romio ville vært adskillig større om man visste at avkommet fikk startrett på NM, selv om en slik bedekning ville vært ulovlig.

Selv om et avkom etter en ukåra hingst er aldri så mye raseren, så er den fortsatt et resultat av en ulovlig handling (uhell eller ei), og jeg synes ikke det skal "belønnes" med å få de samme rettigheter som en lovlig hest.
Og NM er det jeg ser som det viktigste for folk (det eller avl). Er ikke målet NM (eller avl), så har jo ikke fargen på passet noen relevans.
Og ja, uhell skjer, men det skjer også mange "uhell", om du ser hva jeg mener. Folk kan være ganske sleipe for å få det som man vil...

Sitat:
Eg nektar å tru at nokon ville finna på å spekulera bruk av ukåra hingst for at dei så skal selgja følet til nokon som vil til NM.

Nei, det tror ikke jeg heller. Jeg tror heller at folk faller for fristelsen til å bedekke sin egen hoppe med den hingsten de liker best, uavhengig av kåring, for å skaffe seg en hest til eget bruk.
Lisbeth
Moderator

Ble Medlem: 17 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 21:35    Tittel: Svar med Sitat

En liten kommentar til det med blått pass og NM-start.

Fra statutter for NM:
Sitat:
Norskfødte hester skal ha rødt eller blått pass utstedt av Norsk Hestesenter. Hester med blått pass skal ha kåret far.

Jeg synes det er lite godt formulert med "kåret far". Det burde stått "avlsgodkjent i bedekningsøyeblikket" eller noe slikt. Er man skikkelig pirkete kan det tolkes som om hingster som har oppnådd premiegrad ikke er bra nok...

Uansett, poenget var at det vil aldri være tillatt å starte med en hest etter ikke kåret/premiert far på NM uansett om den har fått blått pass. Med mindre statuttene endres...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Fjordhest.net Forum Hovedsiden » Stammer og stamtavler Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet