|
 |
| Fjordhest.net - Forum for fjordhestvenner |
 |
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Ole

Ble Medlem: 01 Mar 2006 Innlegg: 403 Bosted: Askim ,Østfold
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 13:42 Tittel: nm 2010 |
|
|
Bortsett fra litt trege resultater i beg på onsdagen spesielt så syntes jeg sekreteriatet har gjort en veldig bra jobb dette året , så all ros til de
NM ellers var det litt så som så med. Enig i at de burde være forbredt på at det kom til og regne og kunne ordnet stallene i god tid litt før.. men det løste seg jo på et vis .. min hest sto i bare vått flis , men tok ut alt og fikk ny flis + at jeg kjøpte en god del baller
Når det gjelder høytalerannlegget så var det ikke lett og høre hva som ble sagt i denne i flere perioder.. Savna og kunne høre til oppvarmingsbana i kjøring og til stallene..
Når det gjelder mataron. Hvor var helsepersonell denne dagen? jeg så de ikke.
Vi holdte på og bli kjørt rett ned av en bil. Synes ved alle vei overganger at det skulle stått en og stoppet trafikken.
Ellers hadde jeg ubehagelige opplevelser opp bakken på a- ettapen da hesten min snudde i bakken 2-3 ganger nesten på toppen og vi holdte på og vælve flrere ganger... da det var skumle gjenstander på toppen.. men kom nå opp til slutt.
Maratonbanen burde vært helt ferdig med bokstaver mye lenger enn klokka 21 på kvelden dagen før...
Sperrebåndet som var i hinder 3 ,var bra ble gjort om da det ikke var 20 meter straffesone slik det sto.
Når det gjelder banene .. ganske så hardt i oppvarmingshallen.. Ræva bane og kjøredressur på på torsdagen .. den sugde krefter den.
Ellers så var det fine maratonhinder
En annen ting er at vaktene i stallene gikk hele tiden og passet på at hestene hadde vann. Bra og passe på dyra våret .. så fort det var tomt ble man ringt etter ..
Det er bra ,men når man setter frem vann på morgenen og det er kanna er full dagen etter blir man irritert.. sa i fra til stallvaktene.. og de skulle skjerpe seg.. jeg kom onsdag, torsdag, fredag og lørdag og hesten hadde ikke da fått vann heller på morgenen.. Da blir man irritert. Når man betaler for oppstalling og foring morgen og kveld... og viktig at når det er så varmt og spesielt etter maraton at hesten får vann.. men kom til tomme vannbøtter hver eneste morgen..
Ellers var det et helt greit stevne ! Koselig liten plass og arrangere på og arrangøren hadde gjort det veldig bra med publikumsareale og sann..
Men vil ikke si dette er det beste NM i historien . Jeg har startet 8 NM og fortsatt er det Sandnes 2003 og Nordfjordeid 2006 som har vært de beste..
Men Sekreteriatet har gjort jobben sin bra !!! Så all ros til de!!!
 _________________ Oles Blogg - http://hest.no/blogg/?bid=7286 |
|
| Til Toppen |
|
ChristinPoik

Ble Medlem: 18 Des 2007 Innlegg: 657 Bosted: Østfold
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 14:23 Tittel: |
|
|
| Lucinda skrev: | | ChristinPoik skrev: | Det var vel både onsdag og torsdag at det tok mye tid. En gang gikk vi godt og vel en time før det kom nye foreløpige resultater. Kanskje skjedde det noe som gjorde det, det vet ikke jeg, men siden speaker sa at det ikke var tid til å lese opp resultater over høyttalerne (dette gjaldt onsdag, de begynte med det, men plutselig kom ingenting etter at speaker sa det tok for mye tid), så ble det litt frustrasjoner rundt det.
Å kontrollregne for 6 dommere tar tid, alle forstår det. Alle ære til dere som holdt hodet kaldt og holdt ut med forstyrrende spørsmål (som det stod svar på i ryttermeldinga.... ) oppi det hele!
Men flere regnere hadde kanskje gjort jobben for dere som sitter med horsepro lettere. |
Som sagt så var vi så godt som ferdig med regningen når nye protokoller kom inn så stod ikkje på det. Som kjent jo fleire kokker jo meire søl. Synest eg i allefall. Dette var eit valg eg tok som ansvarlig for dette. Minst mulig folk for best mulig kontroll. Andre velger kanskje å gjere det på andre måtar.
Det gjekk litt treig akkurat på starten onsdagen, men det hadde ikkje med utrekninga å gjere. Var litt kommunikasjonssvikt som gjorde att dei første protokollane ikkje kom inn når dei skulle. Dette blei raskt korrigert, men da fekk vi og ein heil gjeng som masa etter resultat og gjorde att det tok enda lengre tid for oss å få ordna opp i det.
Vi hadde ei stund problemer med att stiftepistolen forsvant, pga den var i bruk til maratonbane skilting og eit par stiftepistoler som slutta å fungere. Dette gav oss sjølvsagt litt problemer med å få hengt opp lister. Tape blei brukt men den satt ikkje godt nok når vinden kom. Var ein del lister som blåste vekk faktisk. Samt onsdagen var det litt rot på tavla og listene blei hengt fleire plasser på tavla så eg vil tru det kan være nokon har sett på feil liste og.
Men hadde nok vore ein fordel om tavla hang nærmere der sekretæriatet var. Det såg vi i Førde i 2008. Det er berre det att det ikkje alltid lar seg gjere. Så da må man gjere det beste ut av det.
Dette er ting som eg synest er litt flisespikkeri for ting vart tatt tak i der man såg ting ikkje fungerte og f.eks maratondagen er det ingen som bør klage på resultatservicen. Eg sprang ofte ut med lister og fekk stort sett kommentarer om att resultata kom opp kjapt. |
Ikke noe av dette er ment som slakt, altså Det er ment konstruktivt!
Og at ting skjer har alltid en forklaring 8som du jo beviser nå), så ikke sitt igjen med følelsen av at vi er misfornøyde med alt hele uka. Man kan mene mye, inntil man får en forklaring, da endres ofte oppfatningen av det som skjedde. Eller hur?
All ære til de som sitter i sekretariatet... det er en oppgave jeg holder meg laaaaaaaaangt unna!  _________________ ~~~~~~SuuuperGuul er SuuuperKuul~~~~~~ |
|
| Til Toppen |
|
Anna&Frikken

Ble Medlem: 20 Mar 2007 Innlegg: 318 Bosted: Stranda
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 16:54 Tittel: Re: nm 2010 |
|
|
| Ole skrev: | Bortsett fra litt trege resultater i beg på onsdagen spesielt så syntes jeg sekreteriatet har gjort en veldig bra jobb dette året , så all ros til de
NM ellers var det litt så som så med. Enig i at de burde være forbredt på at det kom til og regne og kunne ordnet stallene i god tid litt før.. men det løste seg jo på et vis .. min hest sto i bare vått flis , men tok ut alt og fikk ny flis + at jeg kjøpte en god del baller
Når det gjelder høytalerannlegget så var det ikke lett og høre hva som ble sagt i denne i flere perioder.. Savna og kunne høre til oppvarmingsbana i kjøring og til stallene..
Vi holdte på og bli kjørt rett ned av en bil. Synes ved alle vei overganger at det skulle stått en og stoppet trafikken.
Ellers hadde jeg ubehagelige opplevelser opp bakken på a- ettapen da hesten min snudde i bakken 2-3 ganger nesten på toppen og vi holdte på og vælve flrere ganger... da det var skumle gjenstander på toppen.. men kom nå opp til slutt.
Maratonbanen burde vært helt ferdig med bokstaver mye lenger enn klokka 21 på kvelden dagen før...
Sperrebåndet som var i hinder 3 ,var bra ble gjort om da det ikke var 20 meter straffesone slik det sto.
Når det gjelder banene .. ganske så hardt i oppvarmingshallen.. Ræva bane og kjøredressur på på torsdagen .. den sugde krefter den.
En annen ting er at vaktene i stallene gikk hele tiden og passet på at hestene hadde vann. Bra og passe på dyra våret .. så fort det var tomt ble man ringt etter ..
Det er bra ,men når man setter frem vann på morgenen og det er kanna er full dagen etter blir man irritert.. sa i fra til stallvaktene.. og de skulle skjerpe seg.. jeg kom onsdag, torsdag, fredag og lørdag og hesten hadde ikke da fått vann heller på morgenen.. Da blir man irritert. Når man betaler for oppstalling og foring morgen og kveld... og viktig at når det er så varmt og spesielt etter maraton at hesten får vann.. men kom til tomme vannbøtter hver eneste morgen..
Ellers var det et helt greit stevne ! Koselig liten plass og arrangere på og arrangøren hadde gjort det veldig bra med publikumsareale og sann..
Men vil ikke si dette er det beste NM i historien . Jeg har startet 8 NM og fortsatt er det Sandnes 2003 og Nordfjordeid 2006 som har vært de beste..
 |
Det var fleire frå Røde Kors til stades under heile maratonen. |
|
| Til Toppen |
|
Anna&Frikken

|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 17:02 Tittel: |
|
|
Eg har vel egentlig ikkje så veldig mykje å setje fingeren på når det gjeld årets NM, sett bort i frå at det siste maratonhinderet ikkje var ferdig før seint torsdagskveld og det at eit sperreband vart fjerna i eit hinder 1 time før start i maraton. Og så var ikkje akkurat køyredressurbana noko å skryte av, men det var jo likt for alle.
Sekretariatet var som vanleg framragande, kjappe resultater heile tida syns no eg.
Og ellers var det jo litt dumt at boksane mine blei oversvømte av vatn 3 gongar, men det ordna arrangørane opp i kvar gong, og eg fekk ny flis utan nokon diskusjon. Vêret kan ingen styre over, og eg syns dei fiksa det bra når ting gjekk litt skeis.
Litt smårusk er det jo alltid, men det må ein berre rekne med. Mykje som skal klaffe.
Utruleg kjekke funksjonærar heile tida, rett og slett kjempetrivelig å vere på stemneplassen!
Blei fortald frå ei stallvakt at dei ikkje fekk lov til å gå inni boksane til hestane, derav ingen vatn om morgenen med hestane... |
|
| Til Toppen |
|
ChristinPoik

|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 22:18 Tittel: |
|
|
| Anna&Frikken skrev: | Eg har vel egentlig ikkje så veldig mykje å setje fingeren på når det gjeld årets NM, sett bort i frå at det siste maratonhinderet ikkje var ferdig før seint torsdagskveld og det at eit sperreband vart fjerna i eit hinder 1 time før start i maraton. Og så var ikkje akkurat køyredressurbana noko å skryte av, men det var jo likt for alle.
Sekretariatet var som vanleg framragande, kjappe resultater heile tida syns no eg.
Og ellers var det jo litt dumt at boksane mine blei oversvømte av vatn 3 gongar, men det ordna arrangørane opp i kvar gong, og eg fekk ny flis utan nokon diskusjon. Vêret kan ingen styre over, og eg syns dei fiksa det bra når ting gjekk litt skeis.
Litt smårusk er det jo alltid, men det må ein berre rekne med. Mykje som skal klaffe.
Utruleg kjekke funksjonærar heile tida, rett og slett kjempetrivelig å vere på stemneplassen!
Blei fortald frå ei stallvakt at dei ikkje fekk lov til å gå inni boksane til hestane, derav ingen vatn om morgenen med hestane... |
Min utheving.
JA! Kjempehyggelige funksjonærer jeg masa på de hele tida, og de smilte blidt hver gang jeg kom med et idiotspørsmål.
Når det gjelder vann: Jeg hadde med ei 40 liters TubThrug som jeg fylte hver kveld. Poik manglet aldri vann... Bare et tips, det er utrolig praktiske bøtter å ha med på tur. _________________ ~~~~~~SuuuperGuul er SuuuperKuul~~~~~~ |
|
| Til Toppen |
|
Lucinda Administrator

Ble Medlem: 02 Nov 2005 Innlegg: 3156 Bosted: Brandsøy (Flora)
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 22:25 Tittel: |
|
|
| ChristinPoik skrev: |
Når det gjelder vann: Jeg hadde med ei 40 liters TubThrug som jeg fylte hver kveld. Poik manglet aldri vann... Bare et tips, det er utrolig praktiske bøtter å ha med på tur. |
Veldig godt poeng her. Var innom stallen og kikka litt og nokon hadde vore veldig flinke med kva dei hadde med seg som hestane kunne drikke av. Andre ikkje. Små ti litersbøtter kvelver veldig fort. _________________ Lucinda --- Min blogg på hest.no |
|
| Til Toppen |
|
Anna&Frikken

|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 22:27 Tittel: |
|
|
| Eg hadde og stoooore bøtter, så var ikkje tomt hos mine heller, men veit mange andre klaga på det. |
|
| Til Toppen |
|
Ole

Ble Medlem: 01 Mar 2006 Innlegg: 403 Bosted: Askim ,Østfold
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 22:38 Tittel: vann |
|
|
Hadde slik jeg også.. men da for man gi de vann da er vel bare og gi de vann . ? er vel ikke et stort problem?
Chief stewarden var meget hyggelig også noen andre stewarder !!! Så hyggelige har vi ikke på Østlandet  _________________ Oles Blogg - http://hest.no/blogg/?bid=7286 |
|
| Til Toppen |
|
jach
Ble Medlem: 08 Jan 2008 Innlegg: 69
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 23:22 Tittel: |
|
|
Alltid veldig fint å høre at man er hyggelig når man er steward. Det er jo hele morroa med jobben.
Min erfaring når det gjelder NM og vann, er at 99 % av deltagerne har vannkar medautomatisk etterfylling til hestene sine hjemme. Dette kombinert med at en del av de som er med på NM gjerne ikke er borte på stevne mer en en, kanskje to dager i slengen, da ofte med oppstalling med innlagt vann i boksene. Så en del deltagere vet rett og slett ikke hvor mye vann det egentlig går. De som jeg kjenner igjen som har vert på flere NM og gjerne andre stevner der man er borte i flere en en til to dager vet at det går vannvittig med vann. De har ofte med seg rene badebassengene.
Vi opplevde under årets NM noe som er veldig uvanlig. Vi hadde INGEN som trakk seg fra klassene under søndagens sprang. Vanligvis er det en del som trekker seg fordi hestene er tomme. Dette skjedde ikke i år. Jeg liker å tro det har å gjøre med at hestene har sjelden manglet rent, frisk vann.
Jeg har også gitt følgende instrukser til mitt mannskap og til stallmannskapene ang. vann. Om man slipper å gå inn i boksen for å fylle, eller man kan smyge en bøtte infor døren, kunne de vanne hestene. Jeg har bedt alle mannskap som har vert i kontakt med stallene instendig om å ikke gå inn til hestene. Det er to grunner til dette.
Det ene er sikkerheten til mannskapene. Jeg har for mange knekte bein i kroppen, og for mange broddhull i hodet (Som kan forklare litt.... ) til å ikke be mannskapet på det inderligeste om å ikke gå inn i bokser til hester man ikke kjenner.
Det andre er med tanke på eventuell smitte. Jeg har bedt mannskapet om å ikke klappe for mye på hestene. Om de ønsker å klappe på hestene, kan de finne seg en hest de kjenner, og klappe på den under hele uka. Om noen har vært inn i boksen og tatt på sytti hester, og trakket i møkka til de samme sytti hestene, hvor lyst har du til at den personen skal trakke inne i boksen til din hest, og klappe på den?
Jeg vet ikke helt hvor mye uttalerett jeg har i denne tråden siden jeg som SC er en del av stevneorganisasjonen, men det er veldig få er inne som "kommer ut av skapet" som teknisk personell, så det jeg håper er at dere skal forstå litt av våre arbeidsoppgaver, og at vi tenker stevne på en litt annen måte en deltagere som ikke er teknisk personell. Fx. Der dere kanskje tenker så søtt med gule tennisballer på stengene med sperrebånd. (Og noen av dem hadde faktisk smilefjes på.) Jeg tenker enkel, billig løsning som forhindrer spiddede hester og ryttere.
Og det kan sies at jeg er deltager selv ett par kjørestevner i året, og vet så godt hvordan dere har det. Jeg har kjørt opp en midtlinje, gjort holdt, hilset og den eneste tanken jeg hadde i hodet var: -Husket jeg å skru av kaffetrakteren før jeg reiste fra campingen.  |
|
| Til Toppen |
|
ChristinPoik

|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 23:33 Tittel: |
|
|
Jeg har jobbet både som steward (óg som arrangementsvekter), og ser dermed alltid det meste fra to sider (til mine venners ergrelse da jeg som en bedriten bedreviter forteller hvorfor de dumme vaktene på konserter gjør som de gjør, og hvorfor man ikke får ha med vannflaske inn OT, BTW).
Da jeg jobbet som steward, var det også for oss praksis å ikke klappe på eller gå inn til alle hestene, pga som du sier sikkerhet og smittefare. Eierne er tilstede store deler av dagen, og må se til slikt selv, nettopp av disse hensyn.
PS. Tennisballene dine var geniale, og jeg forstod med en gang at noen hadde sett for seg (unnskyld meg nå) fjordhest på grillspyd, og avskydd tanken og gardert seg Jeg går stendig og ser for meg at en av hesta på stallen skal rive opp beina sine på slodden som står ymse parkert man må ligge et stef foran, så unngår man skader og sykdom  _________________ ~~~~~~SuuuperGuul er SuuuperKuul~~~~~~ |
|
| Til Toppen |
|
jach
Ble Medlem: 08 Jan 2008 Innlegg: 69
|
Skrevet: Torsdag 29 Juli 2010 - 23:40 Tittel: |
|
|
| ChristinPoik skrev: | Jeg har jobbet både som steward (óg som arrangementsvekter), og ser dermed alltid det meste fra to sider (til mine venners ergrelse da jeg som en bedriten bedreviter forteller hvorfor de dumme vaktene på konserter gjør som de gjør, og hvorfor man ikke får ha med vannflaske inn OT, BTW). |
HAHA Skal vi stifte en klubb, eller? Veldig OT, men jeg kunne ikke dy meg  |
|
| Til Toppen |
|
Tess86

Ble Medlem: 03 Mar 2006 Innlegg: 180 Bosted: Sverige
|
Skrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 0:24 Tittel: |
|
|
| Koste meg jeg;) Var frustrert over regnet, som ingen kunne rå for, men det var en kjekk NM uke. Bryr meg ikke om trege resultatlister, for det skjer ingen forandring på de alikevel, de dukker nå opp til slutt;) |
|
| Til Toppen |
|
Kjellfrid

Ble Medlem: 06 Mar 2006 Innlegg: 971 Bosted: Skilbrei
|
Skrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 15:04 Tittel: |
|
|
Var på NM som publikum, og det var eit glimrande arrangement Veret var godt nok fredag - søndag då vi var der, og det var genial plassering av publikumsområdet.
Eg såg no tydeleg helsepersonell heile tida medan vi var der, midt i oppsynet på den store grusbana, så dei som ikkje såg dei må ha vore litt blinde
Takk for eit glimrande arrangement  _________________ *Alt ordnar seg for kjekke merrar* |
|
| Til Toppen |
|
ToOoNe

Ble Medlem: 24 Apr 2007 Innlegg: 81
|
Skrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 16:38 Tittel: |
|
|
Synes det var en koselig oversiktelig plass ,hvor man fikk alt på en plass å slipper å løpe villmann i mellom arenaer og igjen nære stallene (litt sprek men ikke veldig ) ..samt nært med butikker,overnatting m.m.
Kommer gjerne tilbake ved en senere anledning
Været kan man gjøre lite med og iallefall med dagens værmeldere så er det håpløst å følge med værmeldingen(evt tolke den motsatt da selvfølgelig ) Forsåvidt stortsett åkei vær å da.
Ellers det JEG savnet var noen/via høytaler til å følge med på hvem som skulle inn når. Mulig dette er en vanesak,men det letter stresset litt å slippe å leite opp de ekvipasjene man skal ri før/etter når man overhode ikke kjenner noen.. men man blir da kjent med folk på det viset også
Mindre stallavdelinger mtp ro hadde ikke vært tosken for VÅR del,da jeg fikk en hest med skikkelig "reisemage" men alt må vel være første gangen.. likar neste gang
Og dommere som er LITT mere enig hadde jo vært kjekt så man kan lære noe av disse protokollene/resultatene...
Så litt med skrekk på sprangen mtp antall startende/klasser (tidsmessig)men dette gikk jo KLOKKEREINT!
Alt i alt topp forholdene tatt i betraktning og en skikkelig klapp på skuldra for å ta på seg et slikt arrangement! |
|
| Til Toppen |
|
jolin&janne

Ble Medlem: 28 Jan 2007 Innlegg: 1252 Bosted: Breim
|
Skrevet: Fredag 30 Juli 2010 - 19:21 Tittel: Re: nm 2010 |
|
|
| Anna&Frikken skrev: | | Ole skrev: | Bortsett fra litt trege resultater i beg på onsdagen spesielt så syntes jeg sekreteriatet har gjort en veldig bra jobb dette året , så all ros til de
 |
Det var fleire frå Røde Kors til stades under heile maratonen. |
Såg no rødekors både maraton dagen og avslutningsdagen vertfall! |
|
| Til Toppen |
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
 |
 |