| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Sheila
Ble Medlem: 16 Jan 2010 Innlegg: 1 Bosted: Danmark
|
Skrevet: Lørdag 16 Januar 2010 - 10:04 Tittel: Rød hoppes farveanlæg |
|
|
Jeg har en rød hoppe, som er efter en Gul hingst med anlæg for rød. Hendes morfar har anlæg for både rød og grå.
Har hun en mulighed for ar bære det grå gen når det ligger hos Morfar ?
Hilsen Sheila |
|
| Til Toppen |
|
IngvildRH
Ble Medlem: 02 Mar 2006 Innlegg: 2002 Bosted: Nordfjordeid
|
Skrevet: Lørdag 16 Januar 2010 - 10:13 Tittel: |
|
|
Det er 25% sjanse for at merra di har arva det grå frå morfaren sin. _________________
If it's not a Fjord - it's just a horse. |
|
| Til Toppen |
|
Benni
Ble Medlem: 13 Mai 2010 Innlegg: 5 Bosted: Snertingdal
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 12:47 Tittel: |
|
|
| En rød hest kan ikke bære sort(grå) skjult, da sort er dominant over rødt. |
|
| Til Toppen |
|
Wibs

Ble Medlem: 01 Jul 2007 Innlegg: 263 Bosted: Bergenser i Oslo
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 14:05 Tittel: |
|
|
| Benni skrev: | | En rød hest kan ikke bære sort(grå) skjult, da sort er dominant over rødt. |
Joda, det kan den. En rødblakk kan være AAee=kan ikke gi grått, Aaee=kan gi grått eller aaee=kan gi grått. Men hingsten kan ikke være rødblakk. Da vil føllet uansett bli rødt. _________________ Ikke en rein hesteblogg, men dog...en blogg: http://wibekke.blogspot.com |
|
| Til Toppen |
|
Benni
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 16:39 Tittel: |
|
|
Det du mener er vel at den ikke har brunt A, og dermed kan gi grått(sort) når den krysses med en grå(sort) partner..
en rød hest er ee
en sort E_aa
en brun hest E_A_
AA er det brune genet, det som gjør en sort hest brun,altså
eeAA er en rød hest med anlegg for brunt, så den vil alltid gi A og brunt ved å krysse den med en med sort grunnfarge
eeaa er en rød hest uten anlegg for brunt, A, og kan aldri gi brunt gen videre ved å krysse med en med sort grunnfarge, skjønner?
Litt knotete dette, men
e er rødt og ressesivt, kan bæres skjult av hester med sort grunnfarge eks Eeaa(sort hest med anlegg for rødt) eller EeAa(brun hest med anlegg for å gi rødt og sort.
Litt oppsumering på det jeg mener
E er sort
e er rødt
A er brunt, men kun i lag med sort grunnfarge,E, det vises ikke på en rød hest, e.
Så hvis denne hoppa er eeAa/eeaa kan den gi sort ilag med sort partner.
Litt knotete dette, men hpåper dere skjønner hvor jeg vil hen,
en rød hest kan IKKE bære sort, E, skjult, da E er dominant over e... |
|
| Til Toppen |
|
Benni
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 16:46 Tittel: |
|
|
En liten oppsumering, ser det ble litt rotet det over:
Eeaa - sort hest med anlegg for rødt
EEaa - sort hest uten anlegg for rødt
eeaa - rød hest uten anlegg for brunt
eeAa - rød hest med anlegg for brunt
eeAA - rød hest med anlegg for brunt
EeAa - brun hest med anlegg for rødt og sort
EeAA - brun hest med anlegg for rødt
EEAA - brun hest uten anlegg for rødt og sort |
|
| Til Toppen |
|
Wibs

Ble Medlem: 01 Jul 2007 Innlegg: 263 Bosted: Bergenser i Oslo
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 17:18 Tittel: |
|
|
Spørsmålet her var om denne hoppa hadde mulighet til å gi grått avkom, og det er jo mulig hvis hun har arvet a'en etter morfaren. Som IngvildRH skriver, 25%. (Selvfølgelig i kombinasjon med "rett hingst")
Jeg tolket kommentaren din som om du mente at det ikke var noe mulighet for at hun kunne gi grått...men ser nå at det sikkert ikke var det du mente. Imidlertid ser jeg ikke helt hvilken relevans kommentaren din hadde med spørsmålet som ble stilt av trådstarter her. Men mulig jeg ikke klarer å tenke klart i min lille forkjølelseståke.
Ellers ser det ut som at vi er helt enig.  _________________ Ikke en rein hesteblogg, men dog...en blogg: http://wibekke.blogspot.com |
|
| Til Toppen |
|
Benni
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 17:25 Tittel: Re: Rød hoppes farveanlæg |
|
|
| Sheila skrev: |
Har hun en mulighed for ar bære det grå gen når det ligger hos Morfar ?
Hilsen Sheila |
Svaret her er vel at
Nei, hoppa di har ikke grå(sort) gen, E, men kan ha anlegg for å gi grå(sort) hvis hun ikke har dobbelt opp med brunt gen AA, noe som det vel er 25% sjanse for...
Hvis hoppa di er eeAa eller eeaa kan hun få sort avkom med en hingst som har sort grunnfarge.
Var det bedre??  |
|
| Til Toppen |
|
Vilde Moderator

Ble Medlem: 06 Mar 2006 Innlegg: 3285 Bosted: Enebakkneset
|
Skrevet: Torsdag 13 Mai 2010 - 17:47 Tittel: |
|
|
For de som er interessert i å lære litt om fjordfarger kan er det mye å lese her: http://fjordhest.net/forum/viewtopic.php?t=105&start=0. Godt mulig at det som har blitt skrevet i denne tråden er riktig, men jeg skjønte ingenting av det så da kan det tenkes det gjelder flere. Mulig det blir enklere å henge med i svingene når man omtaler fargene på fjordhest som rødblakk, brunblakk og grå (i tillegg til ulsblakk og gulblakk selvfølgelig). Dette vil jo reailteten være rødb brun og sorte hester hadde de ikke vært blakke i tillegg. Hoppa mi som døde nylig var rød med to grå foreldre forøvrig og ville kunne gitt både røde og grå avkom i fleng, parret med riktig hingst vel og merke. _________________ http://trallala.blogg.no |
|
| Til Toppen |
|
|